KEMANA KITA PATUT LAPORKAN JIKA DI SCAM?

Lapor Kepada Pihak Berkuasa Jika Kena Scam
Share Artikel ini!

Pernahkah anda terkena scam atau ditipu oleh seseorang? Jika ya, adakah anda tahu ke mana atau kepada siapa harus anda laporkan dan adukan? Pada perkongsian kali ini, kami akan berkongsi mengenai jabatan atau badan-badan atau agensi-agensi yang patut kita laporkan jika kes-kes penipuan berlaku.

Seringkali kita dengari ramai yang terima panggilan yang kononnya dari dari pihak berkuasa atau pihak bank dan menyatakan mungkin kita ada membuat kesalahan undang-undang mahupun penyalahan pemindahan wang. Namun hakikatnya kita tidak membuat sebarang kesalahan. Jangan mudah terpedaya.  Jika anda terima panggilan dan dapati ada penyamaran dari pihak berkuasa atau pihak bank, anda perlu laporkan kepada pihak Polis DiRaja Malaysia (PDRM), Bank Negara Malaysia (BNM), Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) dan Bursa Malaysia.

Bagi penipuan akaun keldai atau sewa akaun bank mahupun kad ATM, anda perlu laporkan kepada pihak Polis DiRaja Malaysia (PDRM) dan Bank Negara Malaysia (BNM). Setiap penipuan yang melibatkan wang, Bank Negara Malaysia (BNM) adalah pihak yang paling terpenting untuk kita laporkan.

Selain itu, penipuan yang melibatkan saham, pihak yang kita perlu laporkan adalah Polis DiRaja Malaysia (PDRM), Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) dan Bursa Malaysia.

Semenjak pandemik Covid-19 melanda, rakyat Malaysia kebanyakan memilih untuk membuat pembelian atas talian. Ini menyebabkan ramai yang akan terdedah kepada penipuan e-dagang berikutan peningkatan trend pembelian dalam talian secara tidak langsung boleh menjadi mangsa penipuan jika tidak berhati-hati ketika membuat urusan jual beli. Oleh itu, jika ini berlaku, terdapat beberapa pihak yang perlu dilaporkan iaitu Polis DiRaja Malaysia (PDRM) dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP). Kita juga perlu adukan kepada Gabungan Persatuan-persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) kerana badan pertubuhan ini berfungsi memberikan maklumat, pendidikan dan perlindungan kepada pengguna.

Sekiranya terdapat lain-lain penipuan selain yang disebutkan diatas, kita perlu laporkan kepada pihak Polis DiRaja Malaysia (PDRM) supaya semua masalah penipuan boleh disiasat dan diselesaikan.

Dibawah ini disertakan maklumat bagi setiap jabatan / badan-badan / agensi-agensi yang terlibat. Semoga perkongsian ini dapat membantu orang ramai untuk lebih berhati-hati dan selamat.

  • PDRM : Lawati portal Semak Mule untuk memeriksa sama ada nombor telefon atau akaun bank tertentu digunakan dalam penipuan. Pengguna juga boleh menghubungi WhatsApp CCID Infoline di 013-211 1222. Untuk membuat laporan, sila kunjungi balai polis yang terdekat, atau hubungi +603 2610 1559 / +603 2610 1599.

 

  • Bank Negara Malaysia (BNM) : Untuk maklumat terkini mengenai penipuan kewangan, sila lawati halaman di Amaran Scam . Untuk membuat aduan, sila hubungi BNMTELELINK di e-Link atau hubungi 1-300-88-5465.

 

 

 

 

  • FOMCA : Untuk membuat aduan, sila lawati portal FOMCA e-Aduan atau hubungi +603 7803 6000 / +603 7805 0009.

Share Artikel ini!

Kongsi Pendapat Anda

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>